ZAR4U. Powered by Blogger.
RSS

Suntikan Vitamin C






     Untuk post kali ini kita akan cerita sedikit tentang suntikan Vitamin C yang sangat popular terutama di kalangan Artis. Tapi sekarang orang biasa pun dah mula mengambil suntikan ini kerana terdapat suntikan yang ditawarkan pada harga yang mampu dimiliki.

     Sebenarnya jika bercakap tentang kos rawatan, ianya bergantung kepada bahan tersebut. Harga yang ditawarkan biasanya disekitar RM50 hingga ratusan ringgit sekali suntik. Biasanya orang awam yang mengamalkan suntikan seperti ini akan menggambil rawatan pada harga sekitar RM50 kerana harga seperti ini adalah harga minimum yang biasanya boleh didapati. Ada juga yang mendapatkannya pada harga pekej yang biasanya dibeli pada pembekal luar melalui online dan sebagainya

      Apa itu Vitamin C?Vitamin C adalah bahan antioksidan semula jadi yang melawan tindakan radikal bebas bagi memperlahankan proses penuaan. Antioksidan ini juga penting untuk mengekalkan kesihatan, membantu pembentukan kolagen, ligamen, dan tendon. Bukan itu sahaja malah Vitamin C juga membantu penyerapan zat besi serta  meningkatkan imun badan supaya terhindar dari sebarang penyakit. Di sini saya senaraikan kelebihan Vitamin C dari segi perubatan:

  • Meningkatkan tahap sistem imun
  • Mengurangkan gejala selsema
  • Mempercepatkan pemulihan luka
  • Menyihatkn gusi
  • Merawat asma dan elergi
  • Mengelakan dari cataract
  • Mengelakan dari sakit jantung dan beberapa jenis cancer
  • Membina collagen untuk kulit supaya lebih segar dan licin 
     
     Apa kelebihan suntikan Vitamin C dalam dunia kecantikan? Bagi sesetengah individu yang bosan atau hampa dengan pelbagai produk kecantikan yang hanya menjanjikan kesan sementara, mereka akan cuba beralih kepada suatu jalan yang cepat bagi mendapatkan kulit yang diimpikan. Memang tak dinafikan lagi dengan mengambil suntikan ini kita akan perolehi kesan yang sangat cepat berbanding hanya memakai produk biasa.

     Selamat atau tidak? Dalam hal ini, sebenarnya bergantung pada cara pengambilan rawatan itu sendiri. Bagi individu yang ingin mencuba rawatan suntikan ini memang tak salah tetapi adalah disarankan supaya mendapatkan nasihat dari Doktor pakar dalam hal ini supaya benar-benar yakin bahawa bahan yang bakal memasuki ke dalam tubuh itu selamat. Selain itu, pengambilan yang teratur juga sangat penting kerana ini akan mempengaruhi kesan terhadap kulit kita. Biasanya untuk kesan yang lebih ketara seseorang itu harus mengambil rawatan sebanyak 6 hingga 10 rawatan.

     Selain itu suntikan Vitamin C terdapat dalam beberapa jenis antaranya jenis water based dan Vitamin C with Collagen dan sebagainya. Suntikan ini juga diberikan melalui dua cara iaitu disuntik melalui salur darah di lengan atau yang kedua adalah pada otot seperti punggung. Tetapi pemilihan kawasan suntikan memainkan peranan terhadap kesan yang diperolehi sama ada cepat atau lambat. Biasanya suntikan melaui salur darah lebih cepat kesannya jika dibandingkan suntikan pada otot.

     Jadi jika anda yang ingin atau bakal melakukan rawatan ini, diharap informasi ini akan membantu anda dalam membuat tindakan yang bijak.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment